Medewerkersbetrokkenheid verhogen voor groei & winst
Betrokken medewerkers werken harder, zijn minder vaak ziek en zijn trouw aan hun werkgever, wat uiteindelijk weer leidt tot groei en meer winst! De vraag is alleen: “Hoe zorg je voor betrokken medewerkers?” en “Hoe kunnen betrokken medewerkers zorgen voor groei en meer winst?”
Wat is medewerkersbetrokkenheid?
Om te beginnen zal ik uitleggen wat er precies bedoelt wordt met medewerkersbetrokkenheid. Medewerkersbetrokkenheid is de mate waarin je als medewerker jouw kennis en ervaringen kunt delen binnen de organisatie met de ambitie om bij te dragen aan de doelen van de organisatie. Een hele mond vol, maar kort gezegd: “als medewerker wil je het gevoel hebben belangrijk te zijn voor de organisatie!”.
Voor ons als uitzendbureau is het dan ook belangrijk om een goede match te maken tussen talent en werkgever. De uitzendkracht moet met zijn talent een bijdrage kunnen leveren aan de organisatie waar hij of zij mee wordt gematched. Betrokken medewerkers zetten nét een stapje extra, zijn minder vaak ziek en zijn trouw aan hun werkgever. Hierdoor krijg je als werkgever dus een hogere productiviteit en méér tevreden klanten. En een hogere productiviteit en méér tevreden klanten zorgen uiteindelijk voor groei en meer winst. Een win-win situatie voor zowel de opdrachtgever als voor ons als uitzendbureau.
Verhogen van de medewerkersbetrokkenheid
En dan nu de grote vraag: hoe verhoog je de medewerkersbetrokkenheid? Er zijn vier factoren waar je als werkgever invloed op kunt uitoefenen om de betrokkenheid te verhogen. De vier factoren zijn:
1 Condities
Werknemers willen een omgeving waar ze lekker kunnen werken. Voor kantoorpersoneel is dit bijvoorbeeld een mooi bureau met een goedwerkende computer en voor een timmerman is dit goed gereedschap en goed materiaal. Daarnaast moeten medewerkers ook weten wat hun taken zijn en wat ze kunnen doen als er even niets te doen is.
2 Erkenning
Medewerkers moeten het gevoel krijgen dat er naar ze geluisterd wordt. De band tussen de medewerker en de direct leidinggevende is hierbij erg belangrijk. Voor de leidinggevende is het belangrijk om regelmatig positieve feedback te geven aan de medewerkers. Andersom is het weer belangrijk dat medewerkers bij de leidinggevende terecht kunnen met bijvoorbeeld klachten en dat er naar ze wordt geluisterd.
3 Match met organisatie
Medewerkers willen voelen dat ze erbij horen en dat ze belangrijk zijn voor de organisatie. Bespreek regelmatig de verschillende doelen van de organisatie en op welke manier iedereen daar een bijdrage aan kan leveren. Bespreek de taken die uitgevoerd moeten worden en zorg dat iedere medewerker voelt dat hij of zij een bijdrage kan leveren aan het behalen van de doelen van de organisatie.
4 Groei
Zorg ervoor dat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen en dat ze kunnen doorgroeien. Bied bijvoorbeeld trainingen en opleidingen aan.
Door als werkgever genoeg aandacht te geven aan deze vier factoren, zorg je voor betrokken medewerkers. Het is hierbij belangrijk om eerst de basis in orde te hebben: de eerste factor ‘condities’. Daarna factor 2 ‘erkenning’, vervolgens factor 3 ‘match met organisatie’ en als laatste natuurlijk de factor: ‘groei’. Zonder een goede basis gaat het al snel mis, want medewerkers moeten natuurlijk wel een fijne werkplek hebben!
Hoe zorg jij voor betrokken medewerkers op de werkvloer?
Bron: Boek Interne Communicatie van Huib Koeleman (2018)
Lees onze laatste blogs: